Solidarisk matematisk fördelningspolitik

onsdag 21 januari 2009

Maria Lundgran (s) har i en motion rörande forskningspropositionen framfört synpunkter på förstärkningar inom matematikämnet. Även mycket små barn ska ingå i satsningen. Akademi X ställer några frågor kring det här.

Socialdemokratiska riksdagsmannen Maria Lundgran vill se en kraftig förstärkning på matematikämnet. Inte bara inom forskningen, utan redan tidigt i barnomsorgen. Varför?

–Vi inom socialdemokraterna anser att den solidariska fördelningspolitiska tanken måste förankras tidigt, säger Lundgran.

–Jag minns hur det var att inte kunna räkna när godisbitarna i mitt barndomshem skulle delas upp. Girigheten och rovkapitalismen kunde visa sitt fula tryne redan i förhållandet mellan mig och mina syskon, där de matematikbegåvade kunde förse sig med större kakbitar, mer läsk och fler kolabönor.

–Vi vill därför införa praktisk matematikdidaktisk utbildning redan i gymnasieprogram inriktade på vård av små barn så att det solidariska inslaget kan bli matematiskt grundat redan på dagis.

Alla ska alltså få lika mycket. Men om ett äldre barn vill ha fem pannkakor och ett yngre bara två?

–Då får faktiskt den solidariska matematiken gå före. Det finns säkert någon vuxen som kan äta upp resterna, avslutar Lundgran.

Riksdagen har avslagit motionen.

1 kommentarer:

Anonym 21 januari 2009 kl. 13:54  

Kul blogg! :)
Vetenskap + humor, sällsynt kombination. Jag kommer fortsätta läsa här.

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP