Körsångssponsring avslöjad
lördag 24 januari 2009
Körsång är något som blivit populärt genom TV4-satsningen "Körslaget". Nu visar det sig att olämplig universitetssponsring ligger bakom TV-succén.
Sedan ett par år tillbaka satsar TV4 på körsång i tävlingsform (se bl.a. AB). Ett tveksamt underhållningsvärde kan observeras redan ur intellektuell aspekt. Men nu kan Akademi X avslöja att ett ovanligt initiativ till "statlig sponsring" ligger bakom.
Det är Uppsala universitets Körcentrum som satsat stora delar av sin forskningsbudget på marknadsföring genom sponsring. Satsningen har dock inte lett till avsett resultat. Fakultetens forskningsmedel är slut, inga nya studenter har sökt kurser vid institutionen och flera forskare får istället ägna sig på heltid åt oönskad undervisning av redan befintligt, i många fall tveksamt, studentunderlag.
–Ja, det blev inte riktigt den vetenskapliga och studentrekryterande inriktning på TV4:s satsning som vi hade hoppats, säger den koreanske gästprofessorn och prefekten Ste Fan Park.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar