Gravitoner fångade på bild

måndag 19 januari 2009

Teoretiska fysiker har sedan ett par decennier förutsatt att en av våra naturlagar, gravitationen, styrs av en särskild partikel: gravitonen. Nu finns bildbeviset.


Ian Salomonson, professor i teoretisk fysik vid Lunds universitet, har lyckats med något få hade väntat sig, men många emotsett som en av framtidens vetenskapliga landvinningar. Han har lyckats fånga gravitoner på bild.

–Jag är fortfarande i chocktillstånd, meddelar Salomonson från sitt laboratorium.

Salomonson lyckades otroligt nog fånga gravitonerna med en helt vanlig polaroidkamera.

–Jag satt vid mitt sovrumsfönster en sen vinterkväll och fotade. Först när jag fick fram kortet såg jag vad det verkligen föreställde.

Men är det verkligen gravitoner du fått med i bilden? Kan det inte vara något annat?

–Enligt principen med Ockhams rakkniv har jag steg för steg kunnat skala bort alla andra möjligheter, fortsätter Salomonson. Man ska inte krångla till det här med vetenskap, i de allra flesta fall förhåller det sig ju så att den enklaste förklaringen är den rätta.

Om Salomonson lyckas få sina resultat bekräftade, kan mycket väl ett nobelpris vara i faggorna. Redaktionen för Akademi X ber i så fall att få ta plats i gratulantkön!

0 kommentarer:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP