Frågestund med Fuktcentrum

tisdag 10 februari 2009

Akademi X har träffat den nye föreståndaren för Fuktcentrum vid Lunds universitet, Ingvar Emanuelsson. Vi ställde några frågor om fuktområdet.

Varför forskar du om fukt?

- Under min studietid var det många som var intresserade av de "torra" ämnena, t.ex sociologi, ekonomisk historia och litteraturvetenskap. Jag valde att gå min egen väg.

Kan du berätta något om dina senaste rön?

- Fukt är mycket mer än man tror. Det finns vatten i allting. Jag har bland annat kunnat påvisa att fukt förekommer i bränslehärdar i kärnkraftsverk. Men jag avbröt mina studier rätt snabbt eftersom man inte får vara därinne särskilt länge.

Vad är det fuktigaste du varit med om?

- Det var nog en kille som hade landat på Sturup i dimman och kom in här härom... Jasså du menar inom forskningen. Ja, det är nog gurka.

0 kommentarer:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP